Steinar Lem tapte kampen mot kreften (Foto: Lillian Jonassen)

STEINAR LEM ER DØD

Steinar Lem døde 28. april, 57 år gammel. Han var en ivrig forkjemper for dyrene, naturen og de svakeste i samfunnet og arbeidet til daglig i Framtiden i våre hender, var forfatter og debattant.

Steinars budskap omfattet hele livet der mennesker, dyr og natur virket sammen og var avhengige av hverandre. Den røde tråden i alt Steinar sa og gjorde var humanisme. Han uttalte således i en kronikk i Aftenposten dette: ”Et samfunn som tåler dyrs lidelser godt, tåler også lettere at menneskene lider”. Disse ordene gjenspeilet Steinar Lems liv og virke.

Steinar Lems siste bok ”Det lille livet” kom ut i 2005. To av kapitlene handler om dyrene. Der skriver han: ”Min beste venn under oppveksten var en katt. Hvilket menneske møter deg med samme begeistring som et vennedyr? En hund kan løpe deg ned i fryd over at du kommer. En katt er mer elegant, og stryker seg mot deg med total kroppsbeherskelse. Hvis du fortjener det.”

Vi takker Steinar for hans lange og aktive medlemskap i Norsk Huskattforening der han bidro med støtte til alle de saker som foreningen kjempet for; særlig hjelpen til hjemløse katter. Hans kamp for natur, dyr og rettferdighet vil vi føre videre.

Vi sender våre varmeste tanker til hans kone og hans tvillingdøtre.

Norsk Huskattforening Leder Bodil Eikeset

Les også: Vi har mistet vår kjære kollega (minnetale fra Framtiden i våre hender) her, samt hans kone Gunn Hild Lems minnetale.