Norsk Huskattforening     Org. nr. 992 986 336

PRESSEMELDINGER

Folk må bry seg før det er for sent (Mars 2014)

Mishandling av kattungen Pus (Sep. 2013). Saken er også anmeldt. Anmeldelsen kan leses her

Planlagt avliving av hjemløse katter i Arendal (Feb. 2013)

Vi må akseptere kattene som de er (Feb. 2013)

Kongens fortjenestemedalje til Kari Mills (Sept. 2012)

ULOVLIG SKYTING OG AVLIVING AV EIDE KATTER i NESLANDSVATN (August 2012). Anmeldelsen kan leses her.

Sjokkerte over utspill fra Mattilsynet (Juni 2012)

Planlagt avliving av hjemløse katter i Vardø (Mai 2011). Viser også til Hjemløse katter – et offentlig dyrevernproblem. Saken har nå vært i Tingretten (januar 2012) og her er kjennelsen.

Kattedrap må straffes strengt (Okt. 2010)

Døden ikke eneste utveg (Aug. 2010)

Vil redde kattene ved Maritvold barnehage

Avliving av hjemløse katter i Haugesund?

Krever omplassering og kastrering som løsning for kattene på Omrestranda

Planlagt avlivingsaksjon av katter på Ormestranda i Nevlunghavn

Vil Mattilsynet avvikle de frie hjelpesentrene for dyr?

Haugesund tingrett - Mishandling og drap av katt

Ber om hjelp til kastrering av hjemløse katter i Skibotn

Ulovlige kattedrap i Leikanger

NYHETSBREV

Nyhetsbrev September 2009
Nyhetsbrev Juni 2009
Nyhetsbrev Mars 2009
Nyhetsbrev Juli 2008
Nyhetsbrev Mars 2008
Nyhetsbrev Januar 2008
Nyhetsbrev Juli 2007
Nyhetsbrev April 2007

NHF I MEDIA

NHFs leder, Bodil Eikeset snakker om Fjøskatten på NRK1 13. november 2017. Hør hele programmet på NRK.

3. november 2003 viste NRK Faktor dokumentaren Bare en katt. Faktor har fulgt DB Oslo og Akershus og Norsk Huskattforenings leder Bodil Eikeset gjennom et halvt år. Programmet er omtalt på NRKs sider. Du kan se hele dokumentaren her.

Les også om NHF i Katteliv!

Les historien om de tidligere hjemløse kattebrødrene Petrus og Gullpus.

Bare et dyr
Vi er ser det altfor ofte, bilder av torturerte kjæledyr i media. Så grotesk at vi snur oss bort og spør: Hvem i all verden kan finne på noe slikt? Det får vi sjelden vite, fordi gjerningspersonene sjelden blir tatt og dømt. Brennpunkt følger flere tilfeller av seriedrap på katter både i Norge, Sverige og USA. I Norge overser politiet noe som svensk og amerikansk politi er svært opptatt av: De som bevisst skader dyr kan også angripe mennesker. Det viser både internasjonal voldsforskning og studier som FBI i USA har gjort. Se hele dokumentaren hos NRK.

Katten - et lite dyr med store oppgaver
Her er en julehilsen fra våre puser: Katten - et lite dyr med store oppgaver av Ellen Matre.

Ny nettside om etologi og dyrevelferd
Faggruppe etologi og husdyrmiljø ved NMBU har utviklet en ny populærvitenskapelig nettside med lettforståelig fagstoff om etologi og dyrevelferd: animalpickings.com og animalpickings.no.

Miljøarbeiderkatten Mingus på Sagenehjemmet
Se katten Mingus i sin andre uke på jobb - som miljøarbeider på Sagenehjemmet sykehjem i Oslo. Se filmen ved å trykke på lenken: Miljøarbeiderkatten Mingus på Sagenehjemmet. Laget i september 2014 monamoe produksjon.

Atferdsproblemer hos katter
Når det gjelder atferdsproblemer hos katter henviser vi til utdannede atferdskonsulenter sertifisert av NAS, Norsk Atferdsgruppe for Selskapsdyr etter godkjente kurs og godkjent praksis. Du finner dem på denne nettsiden: Norsk Atferdsgruppe for Selskapsdyr, se Atferdskonsulenter i menyen.

Katteråd før ferien
Hver sommer skjer det: Mediene har oppslag om katter og kattunger som forlates i forbindelse med ferien, mens dyrevenner fortviler og organisasjoner som tar seg av hjemløse dyr melder om sprengt kapasitet. Les mer her.

Skeptisk til Norsk Huskatt Register
"Det har dukket opp en «forening» kalt Norsk Huskatt Register. Denne må IKKE forveksles med Norsk Huskattforening. Jeg er i utgangspunktet positiv til foreninger som vil sette fokus på huskatter, men i dette tilfellet ble jeg veldig skuffet." Dette skriver bloggeren Carina Josefine. Les hele innlegget hennes her.

Katten. Atferd og velferd
er en bok som gir deg den kompetanse du trenger for å gi katten et rikt liv sammen med deg. Du vil forstå katten din bedre, slik at dere kan utvikle et tettere sosialt bånd. Kunnskap gir trygghet, og når du kjenner kattens naturlige atferd og hvilke behov den har, og du forstår hvorfor katten biter eller gjør fra seg på teppet i stua, så kan du løse problemene – men fremfor alt, du kan hindre at de oppstår! På denne siden finner du video- og lydressurser til boken. Se også forfatteren Bjarne Braastads nettside med lyd, bilder, info og apper!

NHF anmelder kattedrap
En katt sultet og frøs ihjel innelåst i et transportbur som var satt ut i skogen. Norsk Huskattforening har anmeldt forholdet. Saken ble omtalt av NRK: her. Les anmeldelsen her.

Petrus er død
Du husker kanskje historien på NHFs nettsider om de hjemløse kattene Petrus og Gullpus som fikk et nytt hjem hos NHFs leder, Bodil Eikeset? Du kan lese historien om de to her. I dag (08.12.13) døde Petrus. Bodil har skrevet en nydelig avskjed som du kan lese her: Petrus - en vakker sjel.

Katteekspert får pris
UMB (Universitetet for miljø- og biovitenskap i Ås) ga professor Bjarne O. Braastad i dag Forskningsformidlingsprisen for 2013. Dette er svært inspirerende og en flott anerkjennelse av det arbeidet som gjøres for å spre kunnskap om atferd og velferd hos dyr, og katt spesielt, til dyreeiere. Kult at et universitet gir en pris for å snakke om katter!!! Takk til alle katteeiere som gjør det morsomt å formidle fagstoff om katter! Les mer her.

Flere artikler >>
NHFs kommentarer til aktuelle saker >>

Katten - Atferd og velferd
er tittelen på en ny kattebok fra tidligere leder i Norsk Huskattforening, Bjarne O. Braastad. "Denne boka gir deg kompetansen du som katteeier trenger for at du skal kunne gi katten et rikt liv sammen med deg. Med denne boka vil du forstå katten din bedre, slik at dere kan utvikle et tettere sosialt bånd. Kunnskap gir trygghet, og når du kjenner kattens naturlige atferd og hvilke behov den har, og du forstår hvorfor katten biter eller gjør fra seg på teppet i stua, så kan du løse problemene – men framfor alt, du kan hindre at de oppstår.
Boka hjelper deg med å oppfylle kunnskapskravene som dyrevelferdsloven stiller til dyreeiere. Du får kunnskaper om atferdsutvikling, språk og sosial atferd, katten som rovdyr, navigasjonsevner, dyrevelferd, atferdsbehov, atferdsproblemer, kattehold i borettslag og hvordan katten utviklet seg fra villkatt til huskatt. Forholdet mellom katt og menneske er et viktig tema i boka, og den viser hvordan katten kan bidra til å gi mennesker en bedre fysisk og psykisk helse.
Boka inneholder QR-lenker til korte YouTube-videoer og lydfiler fra Braastads forelesninger om kattens atferd og velferd."

Boken har også en egen side på facebook: Katten - Atferd og velferd.

Opphavsrett til publikasjoner på NHFs nettside. Du er velkommen til å benytte materiale fra vår nettside og medlemsblad, men vi ber om at opphavsretten respekteres. Dersom du benytter materiale fra våre nettsider må kilde oppgis. Når det gjelder publikasjoner på våre nettsider som er undertegnet med person skal denne krediteres, videre skal det oppgis hvor materialet er hentet fra, altså NHFs nettside. Der NHF har henvist til kilde gjelder det samme. Materiale på våre sider uten kildehenvisning eller signatur er produsert av NHF og skal krediteres oss.

Ansvarlig redaktør: Leder av Norsk Huskattforening Bodil Eikeset | Nettredaktør: Anita Pedersen.