Norsk Huskattforening     Org. nr. 992 986 336

Bli medlem

Alle katteinteresserte kan bli medlemmer i Norsk Huskattforening. Medlemskontingenten er for tiden kr. 190,-. Dette inkluderer medlemsbladet Huskatten. Innmelding skjer ved å skrive til Norsk Huskattforening, Ragnhild Schibbyes vei 36, 0968 Oslo eller sende e-post til Norsk Huskattforenings leder Bodil Eikeset.

Norsk Huskattforening oppfordrer kattevenner til å melde seg inn i foreningen eller støtte foreningen økonomisk på andre måter slik at vi kan fortsette vårt arbeide i kampen for katten og katteeieres rettigheter. Hoveddelen av det økonomiske overskudd i Norsk Huskattforening går til arbeidet for hjemløse katter ved kastrering/sterilisering, øremerking, vaksinering og omplassering til nye hjem.

PRESSEMELDINGER

Folk må bry seg før det er for sent (Mars 2014)

Mishandling av kattungen Pus (Sep. 2013). Saken er også anmeldt. Anmeldelsen kan leses her

Planlagt avliving av hjemløse katter i Arendal (Feb. 2013)

Vi må akseptere kattene som de er (Feb. 2013)

Kongens fortjenestemedalje til Kari Mills (Sept. 2012)

ULOVLIG SKYTING OG AVLIVING AV EIDE KATTER i NESLANDSVATN (August 2012). Anmeldelsen kan leses her.

Sjokkerte over utspill fra Mattilsynet (Juni 2012)

Planlagt avliving av hjemløse katter i Vardø (Mai 2011). Viser også til Hjemløse katter – et offentlig dyrevernproblem. Saken har nå vært i Tingretten (januar 2012) og her er kjennelsen.

Kattedrap må straffes strengt (Okt. 2010)

Døden ikke eneste utveg (Aug. 2010)

Vil redde kattene ved Maritvold barnehage

Avliving av hjemløse katter i Haugesund?

Krever omplassering og kastrering som løsning for kattene på Omrestranda

Planlagt avlivingsaksjon av katter på Ormestranda i Nevlunghavn

Vil Mattilsynet avvikle de frie hjelpesentrene for dyr?

Haugesund tingrett - Mishandling og drap av katt

Ber om hjelp til kastrering av hjemløse katter i Skibotn

Ulovlige kattedrap i Leikanger

NYHETSBREV

Nyhetsbrev September 2009
Nyhetsbrev Juni 2009
Nyhetsbrev Mars 2009
Nyhetsbrev Juli 2008
Nyhetsbrev Mars 2008
Nyhetsbrev Januar 2008
Nyhetsbrev Juli 2007
Nyhetsbrev April 2007

NHF I MEDIA

3. november 2003 viste NRK Faktor dokumentaren Bare en katt. Faktor har fulgt DB Oslo og Akershus og Norsk Huskattforenings leder Bodil Eikeset gjennom et halvt år. Programmet er omtalt på NRKs sider. Du kan se hele dokumentaren her.

Les også om NHF i Katteliv!

Les historien om de tidligere hjemløse kattebrødrene Petrus og Gullpus.

Katten - et lite dyr med store oppgaver
Her er en julehilsen fra våre puser: Katten - et lite dyr med store oppgaver av Ellen Matre.

Ny nettside om etologi og dyrevelferd
Faggruppe etologi og husdyrmiljø ved NMBU har utviklet en ny populærvitenskapelig nettside med lettforståelig fagstoff om etologi og dyrevelferd: animalpickings.com og animalpickings.no.

Miljøarbeiderkatten Mingus på Sagenehjemmet
Se katten Mingus i sin andre uke på jobb - som miljøarbeider på Sagenehjemmet sykehjem i Oslo. Se filmen ved å trykke på lenken: Miljøarbeiderkatten Mingus på Sagenehjemmet. Laget i september 2014 monamoe produksjon.

Atferdsproblemer hos katter
Når det gjelder atferdsproblemer hos katter henviser vi til utdannede atferdskonsulenter sertifisert av NAS, Norsk Atferdsgruppe for Selskapsdyr etter godkjente kurs og godkjent praksis. Du finner dem på denne nettsiden: Norsk Atferdsgruppe for Selskapsdyr, se Atferdskonsulenter i menyen.

Katteråd før ferien
Hver sommer skjer det: Mediene har oppslag om katter og kattunger som forlates i forbindelse med ferien, mens dyrevenner fortviler og organisasjoner som tar seg av hjemløse dyr melder om sprengt kapasitet. Les mer her.

Skeptisk til Norsk Huskatt Register
"Det har dukket opp en «forening» kalt Norsk Huskatt Register. Denne må IKKE forveksles med Norsk Huskattforening. Jeg er i utgangspunktet positiv til foreninger som vil sette fokus på huskatter, men i dette tilfellet ble jeg veldig skuffet." Dette skriver bloggeren Carina Josefine. Les hele innlegget hennes her.

Katten. Atferd og velferd
er en bok som gir deg den kompetanse du trenger for å gi katten et rikt liv sammen med deg. Du vil forstå katten din bedre, slik at dere kan utvikle et tettere sosialt bånd. Kunnskap gir trygghet, og når du kjenner kattens naturlige atferd og hvilke behov den har, og du forstår hvorfor katten biter eller gjør fra seg på teppet i stua, så kan du løse problemene – men fremfor alt, du kan hindre at de oppstår! På denne siden finner du video- og lydressurser til boken. Se også forfatteren Bjarne Braastads nettside med lyd, bilder, info og apper!

NHF anmelder kattedrap
En katt sultet og frøs ihjel innelåst i et transportbur som var satt ut i skogen. Norsk Huskattforening har anmeldt forholdet. Saken ble omtalt av NRK: her. Les anmeldelsen her.

Petrus er død
Du husker kanskje historien på NHFs nettsider om de hjemløse kattene Petrus og Gullpus som fikk et nytt hjem hos NHFs leder, Bodil Eikeset? Du kan lese historien om de to her. I dag (08.12.13) døde Petrus. Bodil har skrevet en nydelig avskjed som du kan lese her: Petrus - en vakker sjel.

Katteekspert får pris
UMB (Universitetet for miljø- og biovitenskap i Ås) ga professor Bjarne O. Braastad i dag Forskningsformidlingsprisen for 2013. Dette er svært inspirerende og en flott anerkjennelse av det arbeidet som gjøres for å spre kunnskap om atferd og velferd hos dyr, og katt spesielt, til dyreeiere. Kult at et universitet gir en pris for å snakke om katter!!! Takk til alle katteeiere som gjør det morsomt å formidle fagstoff om katter! Les mer her.

NHF anmelder kattedrap
NOAH – for dyrs rettigheter og Norsk Huskattforening har anmeldt mannen som slo i hjel katten Pondus. Saken ble omtalt i Bergens Tidende søndag den 28. juli 2013: her. Les anmeldelsen her. Straffen ble et forelegg på kroner 7000,- i følge Straffeloven par. 291. Saken blir ikke videre etterforsket. NHF og NOAH - for dyrs rettigheter vil gå videre med saken til statsadvokaten i Hordaland.

FELLES BREV TIL MATTILSYNET FRA DYREVERNORGANISASJONER juni 2013
Bakgrunnen for møtet var at organisasjonene reagerer på Mattilsynets praktisering av dyrevelferd både generelt og i forhold til konkrete enkeltsaker. Vi reagerer på de grunnverdier som Mattilsynet legger til grunn som styringsparameter på god dyrevelferd. Les brevet her.

Mattilsynet oppfordrer til kastrering og id-merking
Mattilsynet oppfordrer alle katteeiere om å kastrere og id-merke sine katter for å begrense antall hjemløse katter. "Flott inititativ av Mattilsynet. I vårt siste dialogmøte med Mattilsynet ba Norsk Huskattforening om at Mattilsynet måtte gå aktivt ut og oppfordre til kastrering og ID-merking av katter for å forebygge hjemløshet hos katter. Det er gledelig å se at Mattilsynet har fulgt oppfordringen," sier NHFs leder, Bodil Eikeset. Se hele saken her.

Flere artikler >>
NHFs kommentarer til aktuelle saker >>

VELKOMMEN PÅ SEMINAR OM HJEMLØSE KATTER
Tid: Tirsdag 4. oktober kl 18-21
Sted: Litteraturhuset, sal Wergeland

Mattilsynet ønsker en folkelig, offentlig debatt om dyrevelferd
Vi vil skape oppmerksomhet og debatt om aktuelle temaer innen dyrevelferd. Dette årlige seminaret er en arena for meningsutveksling og faglige diskusjoner. Dyktige fagpersoner og de viktigste kritikerne av Mattilsynets arbeid med dyrevelferd deltar på seminarene. Arrangementet er gratis for publikum.

Årets tema: Hjemløse katter lider – hvem har ansvaret?

Ingen påmelding.

Mer info finner du her.

Katten - Atferd og velferd
er tittelen på en ny kattebok fra tidligere leder i Norsk Huskattforening, Bjarne O. Braastad. "Denne boka gir deg kompetansen du som katteeier trenger for at du skal kunne gi katten et rikt liv sammen med deg. Med denne boka vil du forstå katten din bedre, slik at dere kan utvikle et tettere sosialt bånd. Kunnskap gir trygghet, og når du kjenner kattens naturlige atferd og hvilke behov den har, og du forstår hvorfor katten biter eller gjør fra seg på teppet i stua, så kan du løse problemene – men framfor alt, du kan hindre at de oppstår.
Boka hjelper deg med å oppfylle kunnskapskravene som dyrevelferdsloven stiller til dyreeiere. Du får kunnskaper om atferdsutvikling, språk og sosial atferd, katten som rovdyr, navigasjonsevner, dyrevelferd, atferdsbehov, atferdsproblemer, kattehold i borettslag og hvordan katten utviklet seg fra villkatt til huskatt. Forholdet mellom katt og menneske er et viktig tema i boka, og den viser hvordan katten kan bidra til å gi mennesker en bedre fysisk og psykisk helse.
Boka inneholder QR-lenker til korte YouTube-videoer og lydfiler fra Braastads forelesninger om kattens atferd og velferd."

Boken har også en egen side på facebook: Katten - Atferd og velferd.

Opphavsrett til publikasjoner på NHFs nettside. Du er velkommen til å benytte materiale fra vår nettside og medlemsblad, men vi ber om at opphavsretten respekteres. Dersom du benytter materiale fra våre nettsider må kilde oppgis. Når det gjelder publikasjoner på våre nettsider som er undertegnet med person skal denne krediteres, videre skal det oppgis hvor materialet er hentet fra, altså NHFs nettside. Der NHF har henvist til kilde gjelder det samme. Materiale på våre sider uten kildehenvisning eller signatur er produsert av NHF og skal krediteres oss.

Ansvarlig redaktør: Leder av Norsk Huskattforening Bodil Eikeset | Nettredaktør: Anita Pedersen.